A 44-es járat története

A járat viszonylag rövid ideig, három évig és egy hónapig létezett. Az egykori 5-ös újszegedi villamoshoz pedig úgy kapcsolódott, hogy a villamos pótlására indított 6-os körjárat helyébe lépő 40-es körjárat kettévágásával jött létre.
1975. február 3-ától komoly változtatásokat vezetett be a Volán az újszegedi autóbusz-hálózatban a jobb kiszolgálás érdekében. Megszűnt a körjárati útvonalon közlekedő 40-es, melyet gyakorlatilag kettévágtak. Helyébe két új viszonylat, a 44-es és a 70Y-os lépett. Az új 44-es járat a Feketesas u. – Széchenyi tér – Belvárosi-híd – Szent Györgyi Albert u. (akkor: Gyapjas Pál u.) – Temesvári krt. (akkor Odesszai krt.) – Sportcsarnok útvonalon közlekedett. Így a Szent Györgyi Albert u. környékén tömegközlekedéssel eddig ellátatlan területeket kapcsoltak be az autóbusz-hálózatba, s a Temesvári krt. intézményeinek, lakóinak valamint a strandolóknak biztosított közvetlen kapcsolatot a belvárossal. A tervek szerint a Sportcsarnoknál levő végállomás csak ideiglenes volt, a végleges helye az ekkor tervezett Odessza 201. épület előtti (ma Újszeged, Gyermekkórház nevű) forduló lesz. A 44-esek csúcsidőben (4.35-8.15, 12.15-18.15) 10 egyébként (22.55-ig) 20 percenként követték egymást. A 3,3 km-es útvonalra 10 perces menetidőt adtak meg. Megállói (mai neveken) a következők voltak: Feketesas u., Széchenyi tér, Szent-Györgyi A. u., Kállai u., Temesvári krt., Fő fasor, Sportcsarnok, (Odessza 201. sz. ép.)
A bérlettulajdonosok a januári bérleteket február 5-ig használhatták az új járatokon is, a februári bérletekkel pedig 3-áig felszállhattak a régi 40-es és 70-es buszokra is. Február 5-től viszont már csak az új 44-es és 70-es (A, Y és síma) bérleteket fogadták el a buszokon. A menetrendeket a Volán szórólapokon terjesztette az odesszai lakások postaládáiban, a környék iskoláiban, középületeiben, üzemeiben.
A 40-es kettéosztásával függetlenítették egymástól az Odessza lakótelep északi és középső részének forgalmát. A változások hatását azonnal elkezdték megfigyelni. Az első héten a Volán menetrendi csoportja ellenőrizte a 44-es vonalat. Azt tapasztalták, hogy reggel 7.00-7.45 között kevés a 3 db Ikarusz 66-os, utasok maradtak le, ezért további két kocsit állítottak be ebben az időszakban, gyakorlatilag 5 percre csökkentve ezzel a követési időt. Az új járat vonalvezetése bekapcsolta a város vérkeringésébe a Fürj utcai lakótelepet is. A legnagyobb probléma az volt, hogy a Védőnőképző vagy a Csonka János Gimnázium (akkor: Rózsa Ferenc Gimnázium) előtt nem volt megállója a 44-esnek, csak a Fürj utcánál és a Fő fasornál (akkor: Rózsa Ferenc sgt.), pedig az említett intézményeknél sokan szálltak volna le illetve fel. A Volán megígérte, hogy amint elkészül a kereszteződésnél a megfelelő megállóöböl, a 44-es ott is meg fog állni. A Gimnázium igazgatója fel is ajánlotta, hogy a tanulók társadalmi munkában kiépítik a megállókat. Azoktól, akik a kettévágott vonal végeinek közelítését igényelték, türelmet kért a Volán. Az Odessza 201. épület előtti forduló átadásakor ez meg fog valósulni. A 44-esen az indulást követően igen hamar, február 6-án megtörtént az első baleset. Egy a híd felől a Szent-Györgyi Albert utcába kanyarodó Ikarusz 66-os házfalnak ütközött, mert az említett helyen túl szűk a kanyar az autóbuszok méretéhez viszonyítva. Ezután itt különös óvatossággal kanyarodtak a buszok vezetői.
A következő nagyobb változást az ősz hozta. Elkészült ugyanis Újszegeden az Odessza 201. épület előtt az új buszforduló. Megszűnt a 44-es Sportcsarnok előtti ideiglenes végállomása, s e járatok ettől kezdve az új, Odessza 201. épület előtti fordulóig - ma: Újszeged, Gyermekkórház - közlekedtek. Ugyanide került az M42 és 70Y járatok végállomása is. Ezután a járat amíg létezett, stabilan az így kialakult útvonalon közlekedett.
Nagy lehetett az utasforgalma, mert az 1977-es menetrendben csúcsidőn kívül is a korábbi 20 helyett már 15 percenkénti követés szerepelt. Ebben már benne van az új, Rózsa Ferenc Gimnázium nevű megálló is (ifjabbaknak: ez a mai Csonka). Ebben az évben már csak az új IK260-as típusú buszok jártak a vonalon munkanap 192, munkaszüneti napon 146 járatot teljesítve.
1978. február 19-én a helyi sajtóban egész oldalon jelent meg a március 5-én életbe lépő új menetrend vonalhálózati térképe és a legfontosabb hálózati változások. A menetrendet 15000 példányban nyomtatták ki, és február 25-től kezdték árusítani 4 Ft-ért, s március 4-re ez a mennyiség el is fogyott. A változásokat több ok is indokolta. Az egyik legfontosabb, hogy tarthatatlanná vált a belvárosi alközpontok forgalmi telítettsége, a lakótelepek gyors épülése folytán fellépő új utazási igények felmerülése, valamint a járműparknak a kívánatosnál lassúbb bővülése. A Volán a Városi Tanáccsal egyeztette az új menetrend tervezetét, s közösen határozták meg annak fő szempontjait. 
Több vonalat összevontak, így azonos díjjal hosszabb utat lehetett megtenni.
Az egyik fő változás volt, hogy megszűnt a Feketesas utcai 4-es decentrum,  a 44-es vonalat 17-es számon Tarján, Víztorony tér – Újszeged, Gyermekkórház végállomásokkal összevonták a 43-assal, de az új járat elkerülte a Kiskörutat, helyette a Nagykörúton a Mars tér érintésével közlekedett. Útvonala a következő lett: Tarján, Víztorony tér – Budapesti krt. - József A. sgt. - Nagykörút - Mars tér - Attila u. - Széchenyi tér - Belvárosi-híd - Népkert sor - Temesvári krt. - Újszeged, Gyermekkórház. A 44-es utódja tehát már elkerülte a Szent-Györgyi Albert utcát. Ekkor már folyt az új híd (Bertalan-híd) építése. A 44-es Szent-Györgyi Albert utcai felhagyásának az  volt a közvetlen oka, hogy az Odesszai körút Szent-Györgyi Albert utca kereszteződésben a hídra emelkedő, épülő útpálya miatt megszűntek a kanyarodási lehetőségek, csak a Gyapjas Pál u. - Tárogató u. kapcsolat maradt meg a híd alatti átbújtatáson keresztül. S itt véget is ért a történet.

2016.01.18.
Hozzászólások

Szóljon hozzá

Név:
E-mail:
Az e-mail cím nem jelenik meg az oldalon
Hozzászólás:
Booking.com

Ingyenes honlapkészítő


Keresés

Üzenőfal



Új üzenet:
Név:

Üzenet:



Hírek



Szavazás



Linkajánló

Ez a weboldal a www.oldalunk.hu honlapkészítővel készült.