Szegeden a 22-es viszonylatszám 1966. július 1-jén jelent meg először. A mai 78-as elődje volt ez a járat, s a Mars tér - Kossuth L. sgt. - Izabella-híd - Napos út útvonalon közlekedett. A Napos út végén tolatással szépen visszafordult a faros busz, mert csak odáig volt aszfaltozott az út. A járat ebben a formájában 1971. november 6-ig létezett, majd másnap az új rendszer szerinti 34-es lépett az örökébe. A 22-es busz pedig néhány évre eltűnt Szegedről.
A 22-es számára a régi 2-es villamos "halála" hozta el a feltámadást. Itt hadd idézzek egy kicsit saját magamtól:
"1977. egy olyan év volt, amikor ismét éreztette hatását Szegeden az 1968-as közlekedési koncepció. Nevezetesen annak az egyvágányú közúti vasútvonalakkal kapcsolatos előírásai. Január 21-én közzétették két ilyen villamosvonal megszüntetésének dátumát. A 2-es villamost, amely az Anna-kút – Petőfitelep útvonalon közlekedett, az új 22-es autóbuszjárattal tervezték kiváltani. Ehhez januárban újabb 4 db IK 260.06 típusú autóbuszt szerzett be a Volán. Kijelölték az új járat nyomvonalát (Petőfitelep, Fő tér - Csap u. – Irinyi u. – Felső Tiszapart – Tisza Lajos krt. – Feketesas u.) és megállóit, valamint hozzákezdtek Petőfitelepen a Fő téri autóbusz végállomás bővítéséhez, hogy az fogadni tudja a 22-est. A Felső Tiszaparti stadion (akkor: SZEOL-pálya) esetenkénti nagy forgalmát külön szervezési intézkedésekkel tervezték lebonyolítani. A 2-es villamos utolsó üzemi napján, február 28-án ingyen szállította utasait (nagy tömeg búcsúztatta), s másnap a 22-es busz lépett az örökébe. A kijelölt útvonaláról mindjárt két okból is elterelték. Az egyik a Tisza Lajos krt. érintett szakaszának átépítése volt. A másik a Felső Tiszapart lezárása az Ifjúsági Ház előtti vízvezeték építés miatt valamint az új Hungária Szálló előtti aszfaltozás volt. Így a járat – melynek menetrendjét szórólapokon terjesztették – a Felső Tiszapartról lekanyarodott a Római krt-ra, majd a József Attila sgt. – Tisza Lajos krt. – Dózsa György u. – Széchenyi tér útvonalon ért a Feketesas utcai belső végpontjára. Nem volt jobb a helyzet Petőfitelepen sem. Ott az átállás napjáig nem készült el a buszpályaudvar átépítése, ezért a 22-es egyelőre csak a Csap u. – Irinyi u. sarokig közlekedett, tehát egy megállónyi távolsággal a tervezett végállomás előtt vissza kellett fordulnia. A 22-esre a 2 Ft-os autóbusz vonaljeggyel (a villamosjegy ekkor 1 Ft volt), vagy az 50 Ft-os 22-es számú vonali bérlettel, illetve a 80 Ft-os összvonalas bérlettel lehetett felszállni. A T/NY bérlet 30 Ft-ba került. A busz csúcsidőben 10, azon kívül 20 percenként közlekedett."*
Az új 22-es tehát már az elindulása napján sem tudott a kijelölt útvonalán közlekedni, és ez az állapot 1977. november 5-ig fenn is maradt. Akkor átadták a felújított Tisza Lajos körutat, és a Felső Tiszaparton is végeztek a közműépítéssel. Ekkor a járat nyomvonala következő lett: Fő tér - Csap u. – Irinyi u. – Felső Tiszapart – Tisza Lajos krt. - Dózsa György u. – Széchenyi tér - Feketesas u.
A következő változást az 1978. március 5-én hosszas előkészítés után bevezetett új menetrend okozta. Ekkor megszűnt a Feketesas utcai 4-es decentrum, illetve több viszonylatot összevontak. A 22-est ugyanezen a számon a 69Y-ossal, így e naptól útvonala a következő lett: Fő tér - Csap u. – Irinyi u. – Felső Tiszapart – Tisza Lajos krt. - Kiss E. u. - Széchenyi tér - Híd u. - Belvárosi-híd - Vedres u. - Mezőgazdasági Kutató Intézet.
1979. április 29-én a Bertalan-híd építésének előrehaladtával a Felső Tiszapartot lezárták a Hajós u. -és a Háló u. között. A munkaterületet a 22-es a Felső Tiszapart – Hajós u. - Szilléri sgt. - Sajka u. - Háló u. - Felső Tiszapart útvonalon kerülte ki. A híd 1979. november 4-ei átadásakor ez a terelőútvonal megszűnt, viszont 5-től új menetrend lépett életbe, ami ismét megváltoztatta a 22-es nyomvonalát. Ez ekkortól a következőképpen alakult: Fő tér - Csap u. – Gábor Á. u. - Lugas u. - Kereszttöltés u.- Etelka sor – Felső Tiszapart – Tisza Lajos krt. - Kiss 
E. u. - Széchenyi tér - Híd u. - Belvárosi-híd - Vedres u. - Mezőgazdasági Kutató Intézet. Ez a változás már 
indulatokat váltott ki.*
A szakemberek arra jutottak, hogy a "22-es nyomvonalának megváltoztatását indokoltnak találták, hiszen a Kereszttöltés u-ban 1980-ban 1250 lakást terveztek átadni. Az ATIVIZIG 72 dolgozóját nem lehetett az ide költöző kb. 4000 ember igényéhez mérni."*
"1980. október 1-től az időközben felmerült kérésekre és igényekre hivatkozva jelentős változásokat vezettek be. Ez kedvező és kedvezőtlen megoldásokat egyaránt tartalmazott. Kedvező volt, hogy a Felső Tisza-parton a megszűnő Molnár utcai helyett három új megállóhelyet jelöltek ki: az Etelka sornál, a Tisza parti Gimnáziumnál és a Háló utcánál."*
Egy évvel később, 1981. októberében újabb perpatvar keletkezett. Az történt ugyanis, hogy a Kereszttöltés u-ból olyan kéréssel fordultak a Volánhoz, hogy az szüntesse meg a 22-es Csillag téri megállóját. Ennek pedig az volt az oka, hogy a nagy forgalmú Csillag téren már úgy megteltek a kocsik, hogy a Kereszttöltés utcai megállóhelyeken szinte már képtelenség volt felpréselődni rájuk. Kérésüket azzal az érvvel támasztották alá, hogy míg a Csillag téren több járat közül választhatnak az utasok, addig a Kereszttöltés u-ban nincs alternatíva, ott egyedül a 22-es busz közlekedik. A Volán persze elutasította a kérést, s ők is a nagyszámú Csillag téri utasra hivatkoztak. Szerintük ugyanis olyan jelentős volt a megálló utasforgalma, hogy megszüntetésével utasérdeket sértettek volna.
Ezután volt egy csendes év, majd 1983-ban újra minden borult a 22-es körül. A Belvárosi-híd március 13-tól kezdődő felújítása miatt a 22-est visszavágták a Kálvin térig. Azután augusztus 7-én elindult a 9-es trolipótló és átadták a felújított hidat, valamint épp felújították a Kiss E. u-t, ezért e naptól megint változott a nyomvonal. Ekkor a következő lett: Fő tér - Csap u. – Irinyi u. – Felső Tiszapart – Etelka sor - Kereszttöltés u. - Szilléri sgt. - Római krt. - József A. sgt. - Tisza Lajos krt. - Dózsa Gy. u. - Stefánia - Belvárosi-híd - Vedres u. - Mezőgazdasági Kutató Intézet. Ez az útvonal aztán végre három teljes évre állandósult.
A következő változásra 1986. augusztus 1-jén került sor. A 22-es ekkortól járt Újszeged helyett Móravárosba. Útvonala a következő volt: Fő tér - Csap u. – Irinyi u. – Felső Tiszapart – Etelka sor - Kereszttöltés u. - Szilléri sgt. - Római krt. - József A. sgt. - Tisza Lajos krt. - Kálvária sgt. - Katona J. u. - Cserepes sor - Gólya u. - Szél u. Ez a változás is erős indulatokat váltott ki, mert sokan felrótták, hogy miért egy jól bevált 
járatot térítettek el, miért nem egy új járatot indítottak Móravárosba.
Közeledünk a történet végéhez, mert ezután már csak bizonyos közműépítések Móravárosban, illetve a Dugonics tér 2002-es átépítése miatt terelték hosszabb-rövidebb ideig, hosszabb-rövidebb szakaszokon a járatot, de az útvonala innentől a 2004. július 4-ei megszűnéséig, gyakorlatilag már változatlan maradt. Ennek lassan 10 éve lesz és már az örökébe lépő 16-os és 20Y-os járatok sem léteznek.

2013.09.29.

Hozzászólások

Szóljon hozzá

Név:
E-mail:
Az e-mail cím nem jelenik meg az oldalon
Hozzászólás:
Booking.com

Ingyenes honlapkészítő


Keresés

Üzenőfal



Új üzenet:
Név:

Üzenet:



Hírek



Szavazás



Linkajánló

Ez a weboldal a www.oldalunk.hu honlapkészítővel készült.